Reklam Ajansı ve Reklam Veren Arasında Çalışma Uyumu Yakalamanın İpuçları

Tarih

Günümüzde başarılı kampanyalar ortaya çıkartmanın en önemli unsurlarının başında reklam ajansları ve reklam verenler arasındaki uyumunun geldiğini söyleyebiliriz. Bu ikili arasındaki uyumlu ilişki etkili ve istenen sonuca ulaşmadaki en kilit noktalardandır. Ancak uyum sadece karşılıklı nezaket, özverili çalışma veya yaratıcı fikir yaratımının ötesinde stratejik ve operasyonel bir iş birliğine dayanır. Bu noktada sizlere içeriden bilgi vererek bu önemli ilişkinin sağlıklı ve verimli olmasını sağlayacak bazı ipuçları söyleyebiliriz.

 

1. Karşılıklı Net İletişim Kurun

Özellikle rekabetin yüksek olduğu pazarlarda, net ve açık iletişim kurmak, başarının anahtarıdır. Reklam verenler; sadece hedeflerini ve beklentilerini değil kronik sorunlarını daha önceki süreçlerde kampanyalarının başarısızlıklarının nedenlerini ve en önemlisi de özellikle son zamanlarda bahsedilmekten kaçınılan ve “önce fikrinizi görelim, ona göre bütçemiz olabilir” gibi işin kapsamını ve etkisini muallakta bırakacak söylemlerden kaçınıp bütçelerini açık bir biçimde belirtmelidir. Unutulmamalıdır ki önemli olan bütçenin büyüklüğü değil o bütçenin etkili kullanılacağı strateji ve fikrin doğru şekilde ve zamanı doğru kullanarak geliştirilebilmesidir. Reklam ajansları ise konu ile alakalı takıldığı her aşamada açık geri bildirim sağlamalıdır. Reklam verene soru sormak belki de müşterinizin bugüne kadar düşünmediği noktaları onlar için açmanızı ve bakış açısını genişletmesini sağlayacaktır. İletişim kanallarını açık tutarak, yanlış anlamaları ve hataları en aza indirmenin sizlerin elinde olduğunu unutmayın.

 

2. Birlikte Ortak Hedefler Belirleyin

Reklam süreçlerinde başarılı bir kampanya oluşturmak için her iki tarafın da aynı hedeflere odaklanması gerekir. Birbirinizin düşüncelerini doğru anlayan reklam verenler ve ajanslar her zaman daha avantajlıdır. Ele alınan konu ortak olsa da tarafların işten beklentileri ve dolayısıyla hedefleri farklılık gösterebilir; çünkü bakış açısı farklılıkları oluşması mümkündür. Reklam veren yapılacak çalışmalarla ses getirmek veya satışlarını artırmak istiyor olabilir, reklam ajansı ise yaptığı işlerle ödül alıp sektöründe dikkat çekmeyi hedefliyor olabilir. Kampanyanın başlangıç aşamasında ortak bir vizyon ve hedeflerin belirlenmesi bu nedenle çok önemlidir. Ortak akıl ile oluşturulan hedefler, her iki tarafın da neyi başarmaya çalıştığını ve bu hedeflere ulaşmak için hangi mecraları, ne gibi stratejilerle kullanılacağını bilmesini sağlar.

 

3. Operasyonda Şeffaflık Sağlayın

Belki de iki taraf için de en zorlu kısım güven diyebiliriz. Özellikle bütçeler, zaman çizelgeleri ve raporlar hakkındaki şeffaflık da bu güvenin temelini oluşturmaktadır. Reklam verenler, gerçekten ellerinde bulunan bütçelerini ve harcamalarını ajanslarla paylaşmalı, ajanslar ise kampanya ilerlemesi hakkında manipülasyon yapmadan düzenli ve doğru bilgileri reklam verene sunmalıdır. Bu noktadaki şeffaflık, çeşitli yanlış anlamaların veya karşılıklı oluşabilecek negatif yaklaşımların önüne geçer ve taraflar arasındaki iş birliğini güçlendirir.

 

4. Geri Bildirim ve Revizyon Süreçlerini İyi Yönetin

Çalışmanın kapsamı ne olursa olsun geri bildirimler, kampanyaların veya tasarımların iyileştirilmesi için kritik öneme sahiptir. Reklam verenler, hem işin başlangıç noktasındaki brief sürecinde hem de ilerleyen süreçlerde ajansa yapıcı ve net geri bildirimlerde bulunmalı, ajanslar ise bu geri bildirimlere hızlı ve etkili bir şekilde işin doğrusunu düşünerek yanıt vermelidir. Ayrıca, revizyon süreçlerinin tam ve net bir şekilde belirlenmesi, yani revizyonları konuyla ilgili ve görüşü önemli herkesin yorumlarını aldıktan sonra tek seferde iletilmesi sürecin sorunsuz ilerlemesini sağlar.

 

5. Ajansın Yapacağı Stratejik Danışmanlığa Kulak Verin

Müşteri memnuniyetini artırmak için ajanslar, sadece yaratıcı fikirler sunmakla kalmamalı, aynı zamanda reklam verenlere stratejik danışmanlık da yapmalıdır. Tabii ki bunu yaparken reklam verenler de ajansın görüşlerine önem vermeli, çünkü bir reklam verenin bir senede içinde yaptığı kampanya, katalog, fuar vb. çalışmaların ajanslar tarafından farklı şirketlere de hizmet verdiğini hesaba kattığınızda belki de bir ay içerisinde benzer konularda çok daha fazla çalışma yaptığı unutulmamalı ve farklı çalışmalardan edindiği tecrübeye kulak vermeli. Böylece reklam verenler, reklam ajanslarının sektörel deneyimlerinden ve stratejik öngörülerinden faydalanarak daha etkili kampanyalar oluşturabilirler.

 

6. Zaman Yönetimine Önem Verin

Zaman, hepimiz için önemli bir kaynaktır ve reklamcılık dünyasında kritik bir faktördür. Çalışmaların teslim tarihlerine uyum sağlamak, projelerin zamanında tamamlanmasını ve istenilen etkiyi yaratmasını sağlar. Aynı şekilde doğru bir zaman çizelgesi ve deadline belirlemek çok önemlidir. Reklam ajansı keyfi nedenlerle teslim tarihinde gecikme yapmamalı, reklam veren ise gerekli bilgileri mazeretsiz tam olarak vermesi gerektiği zamanda ajansa iletmelidir. Aksi durumda teslim tarihinin sıkışması işin kalitesini düşürecektir. Her iki taraf da zaman yönetimi konusunda dikkatli olmalı ve projenin her aşamasında ortaklaşa ve akılcı bir şekilde belirlenmiş zaman çizelgelerine sadık kalmalıdır.

 

7. İş Birliği ve Ekip Çalışmasını Teşvik Edin

Unutulmaması gereken en önemli nokta reklam veren ve reklam ajansının ortak bir amaç doğrultusunda bir araya geldi ve birbirlerine rakip değil yoldaş olduklarının farkında olarak hareket etmeleri gerektiğidir. Rekabetten çok iş birliğine dayalı bir yaklaşımla, her iki tarafın da birbirini benimsemesi işin yararına olacaktır. Ajans ve reklam verenler arasında güçlü bir ekip çalışması ruhu oluşturmak ve aynı şirketin birimleriymiş gibi hareket etmek yaratıcı çözümler bulmayı ve zorlukları aşmayı kolaylaştırır. Yapılacak olan düzenli toplantılar bu iş birliğini ve birlikte çalışma pratiğini desteklemenizi sağlayacaktır.

 

8. Sonuçları Değerlendirin ve Öğrenin

Özellikle kampanya sonuçlarının değerlendirilmesi, gelecekteki çalışmalar için neler yapılması gerektiğini öğrenme ve deneyimleme fırsatını sunar. Birçok reklam verenin kaçındığı ama kampanya öncesi ve sonrasını ölçecek bağımsız bir kuruluş tarafından yapılacak araştırmalar kampanyanın gerçek etkisini değerlendirmek için önemli bir araçtır. Bu araştırmaların gerçek anlamda rakamsal olarak başarıların ve başarısızlıkların analiz edilerek hem reklam verenler hem de ajanslar açısından stratejilerin geliştirilebilmesi ve daha etkili kampanyalar oluşturabilmelerini sağlamaktadır. Unutmayın ölçülemeyen şey yönetilemez.

 

Sonuç olarak hem ajanslar hem de reklam verenler birlikte çalışma uyumunu yakalayarak kendileri için fayda yaratabilirler. R2D2’de kendimizi markalarımızın pazarlama departmanının bir birimi olarak görüyor, haklı olmaya değil her zaman doğru olanı yapmaya çalışıyoruz. Uzun süreli marka birlikteliklerimizin ve müşteri memnuniyetimizin temelinde de bu anlayış yatıyor.

Diğer
Yazılar

Brand Book Nedir? Ne Sağlar?

Kabaca bir tabirle niteleyecek olursak Brand Book markanızın hem ansiklopedisi  –ki artık Google diyoruz- hem de anayasasıdır. Markanızın kurumsal çizgilerinin ve kültürünün vücut bulmuş halidir.

Wilo Fotoğraf Prodüksiyonu

Markalarımızdan Wilo’nun hem yeni ürünlerinin görsel eksikliği hem de çeşitli branding alanlarını yenilediğimiz Lead Gold Sertifikalı tesisi için bir fotoğraf prodüksiyonuna ihtiyacı oldu. Wilo pazarlama

Hasçelik Sürdürülebilirlik Raporu

Hasçelik için daha önce hazırladığımız 2023 yılı sürdürülebilirlik raporu oldukça beğenilmiş ve ilgi görmüştü. 2024 yılı verileriyle hazırladığımız yeni sürdürülebilirlik raporunda da oldukça iddialı bir