Focus, UX/UI Tasarım Nedir?

Tarih

UX/UI Tasarım Nedir? Ne İşe Yarar?

 

UX/UI tasarım web site ve mobil uygulamalarda artık en önemli kalemlerden biri haline geldi. Geçmişte kullanılan sadece tasarım ve kodlamanın yerini artık UX/UI almaktadır. Kullanıcıların daha çok dikkatini çekmesi ve işleri pratikleştirme mantığı üzerine kurulmaktadır. Eski tasarımlarda ve kodlamalarda, insanların yazıları, linkleri ve bir çok site özelliklerini bulması beklenirken UX/UI sayesinde artık her şey daha kolay ve daha pratik hale gelmektedir. Dilerseniz direk bu konunun detaylarına inmeden sizlere kelime anlamlarından kısaca bahsedelim.

 

UX (User Experience) Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Nedir?

 

Kullanıcıların uygulama, web sitesi gibi birçok alanda etkileşimlerinin nasıl olacağını tasarlayan ve insanları daha kolay bir şekilde yönlendiren tasarımcıdır.

 

UI (User Interface) Kullanıcı Arayüz Tasarımı Nedir?

 

Kullanıcıların uygulama, web sitesi gibi birçok alanın ara yüz tasarımı olarak nitelendirilir. UI Designer bu alanların görsel tasarımlarını oluşturarak, kullanıcıların daha verimli bir ara yüzle uygulamaları kullanması hedeflenir.

 

Gelelim bu işlerin nerede kullanıldığına ve nasıl yapıldığına…

 

UX İçeriği

 

Etkileşim Tasarımı: Kullanıcıların etkileşimde bulunacağı alanları belirler ve bu alanlarda daha verimli sonuçlar almasını sağlar.

 

Wireframe Prototip: Tasarım sürecinin temel öğesidir. Neyin nerede kullanılacağını gösteren protatip çizimlerdir.

 

Bilgi Mimarisi: Bilgi mimarisi kelimesi duyulduğunda ilk olarak web sitesinin menüleri akla geliyor. Ancak bilgi mimarisi eski zamanlarda var olan bilim ve sanattır. İnsanların istediklerini kolayca bulmasını sağlayan organizasyonu yapmaktır.

 

Kullanıcı Analizi: Ürünün gerçek kullanıcıların ihtiyaçları doğrultusunda tasarlanmasını ve organize etmesini sağlar. Sürekli olarak değişen kullanıcı beklentilerini tespit etmek ve karşılamak, sadece kullanıcı deneyimi analizi ve optimizasyon çalışmaları ile mümkündür.

 

Kullanım Senaryoları: Yapılan üründe kullanıcıların alacağı hatalar ve sorunların bulunması ve kullanıcılardan önce müdahale edilmesi amaçlanmaktadır.

 

UI İçeriği

 

Çizim: Ürünün taslak çiziminin yapılmasıdır.

Renkler: Kullanıcıların daha çok dikkatini çekecek renklerin seçimidir.

Grafik Tasarım: Tasarımlar oluşturma ve bunların uygulamasıdır (Görseller, Grafikler gibi).

Yerleşim Düzenleri: Protatipte çizilen alanların yerleşmesi ve uygulanmasıdır.

Tipografi: Tasarımda kullanılacak yazı ve yazı boyutları seçimidir.

 

UX ve UI Arasındaki Fark Nedir?

 

          UX, UI tasarıma göre daha geniş kapsamlı bir süreci temsil etmektedir.

          UX tasarımcılarının belirlediği tasarım stratejileri UI tasarımcılarına kılavuz niteliğinde olur.

          UX tasarımcısının daha çok sosyoloji, antropoloji ve psikoloji gibi uzmanlık alanları olur.

          UI tasarımı daha somut çıktıları ortaya çıkartmaktadır.

          UI tasarımcısının teknik bilgisi ve yeterlilikleri ön plandadır.

          UX/UI birbirlerini tamamlayan kavramlardır.

 

Başarılı tasarım birbirinden kopamayan unsurlardan oluşur. İki çalışma ayrı ayrı verim sağlayamaz, ama bir araya geldiklerinde birçok işi ve projeyi çözümleyip, harikalar yaratabilmektedir. Bir tasarımın ortaya çıkmasından son bulmasına kadar olan tüm sürecin bir arada geçirilmesi ve birbirleriyle uyumluluk halinde ilerlemesi çok önemlidir.

 

Örneğin bir telefonu düşünün, sim kart girişi nerede? Kulaklık girişi nerede? Tuşları nerede yer alacak? Ön alanı arka alanı renkleri ne olacak? İşte bu tasarımsal özelliklerin sorumlusu UI tasarımcısıdır.

 

Peki bu telefonun tuşları kullanıcı alışkanlıklarına uygun mu? Kullanıcıyı memnun eder mi? Kullanılan renkler bu ürüne ne kadar uygun? Bu soruların cevaplarını veren kişide UX tasarımcısıdır.

 

UX/UI Tasarımı Günümüzde Hangi Konumda Kendisine Yer Bulmaktadır?

 

Gelişen teknoloji ile ilerleyen web siteleri ve uygulamalar kullanıcıların hem alışkanlıklarını hem de bilinç altını etkilemekte, insanları daha çok alışverişe sürükleme, dikkatlerini çekme ve alışkanlıklarını değiştirme üzerine kurulmaktadır. Markete gidildiğinde ürünün ambalajı kaliteli ve gösterişliyse ürünün albenisi vardır ve dış tasarımı başarılı olduğu için fiyatına bakmaksızın ürünü satın almak istersiniz. Çünkü dikkatinizi çekmiştir ve güveninizi kazanmıştır. Kimse aynı fiyatta ambalajsız ya da kötü bir ambalaja sahip bir ürünü satın almak istemez. Uygulamalarda bu şekildedir, sizi alıştığınızın dışına çıkartıp kendi içine çekmek istemektedir.

 

Sadece alışveriş değil, aynı zamanda kolay kullanım, pratik çözümlerdir. Evde biten deterjanı en kolay hangi uygulamalarda bulabiliyorsunuz? En kolay taksiyi hangi uygulamayla çağırıyorsunuz? En kolay ve en hızlı araba kiralamayı nasıl yapıyorsunuz? Bunları yaparken fazla zaman kaybetmek istemiyoruz. İnterner bankacılığında gününüzün kaç saatini geçiriyorsunuz? Uzun mu? O zaman uygulamanız pratik ve kullanışlı değil demektir. UX/UI ise bu pratik ve kullanışlılığı arttırma odaklıdır. Web sitelerinde uzun zamanlar geçirmenizi isterlerken mobil uygulamalarda hızlı işlemler neden önemlidir? Çünkü, araştırmalara göre elinizde telefonlarla yürümenizin maksimum süresi 7-10 dk aralığındadır. Ancak bu süre bilgisayar başında 1-8 saat arasındadır.

 

 

Satın alma davranışlarımızı dizayn etme, alışverişi daha kolay ve hızlı hale getirip bazen ihtiyacınız olana daha çabuk sahip olmanızı sağlama bazense aklınızda hiç olmayan bir ürünü satın almanızı sağlamak için geliştirilmiş bu tasarım metodu gelecekte özellikle metaverse ile birlikte çok daha işlevsel hale gelecektir.

 

 

 

 

İndirmek için…

Diğer
Yazılar

Brand Book Nedir? Ne Sağlar?

Kabaca bir tabirle niteleyecek olursak Brand Book markanızın hem ansiklopedisi  –ki artık Google diyoruz- hem de anayasasıdır. Markanızın kurumsal çizgilerinin ve kültürünün vücut bulmuş halidir.

Rakamlarla 2024’te R2D2

Geldik bir senenin daha sonuna… 2024’e giriş yaptığımız andan itibaren yoğun iş temposuyla heyecanlı bir süreç bizi yakaladı. Bugün yılın son ayına geldiğimize nasıl inanacağımızı

TK Elevator 2025 Kick-off Toplantısı

TK Elevator Market Cluster Greater Europe olarak 2025 yılı için Kick-off toplantısı düzenlendi. 2 Aralık tarihinde online olarak gerçekleştirilen toplantıya 120 kişinin üzerinde katılım sağlandı.